Саудівська «Дакарія». Легендарне ралі змінює прописку

Огляди

Видавець і головний редактор колекційного автомобільного альманаху Premiumcar Іван Веснін про новий маршрут Dakar

Великі публічні заходи часто стають настільки сильним брендом, що набувають «екстериторіальності» — залишаються найпопулярнішими навіть тоді, коли локація радикально змінюється. Так було з багатьма легендарними фестивалями, те ж саме відбувається і з грандіозним автомарафоном Dakar.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

Виникло ралі 1979-го як результат тодішньої ностальгії французького суспільства щодо підкорення Африки — так би мовити, «повторної колонізації», але цього разу культурно-туристичним методом. 30 років ралі-марафон проходив по Чорному континенту: стартував у Парижі і фінішував переважно в Дакарі, спекотній столиці Сенегалу.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

З примхливої авантюри дітей французів, евакуйованих у 1950-60-х роках з африканських колоній, «Дакар» блискавично переріс у велику соціальну подію, а незабаром і в масштабний комерційний захід. Уже в середині 80-х в до участі в ралі рвалися найбільші автомобільні концерни з усього світу.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

Страждати в жорстких умовах безжального пробігу прагнули сотні знаменитостей шоу-бізнесу й політики, включно із сином Маргарет Тетчер, тодішньої прем'єр-міністерки Великої Британії. Кількість учасників на піку сягало тисячі екіпажів, причому 95% з них були «індивідуалами» — аматорами, що йшли на чималий ризик та ще й за свої власні заощадження.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

Чимало ентузіастів підкорювали «Дакар» на останні гроші, а іноді навіть брали кредит. Саме тоді слава гонки була такою, що навіть найбезнадійніші аутсайдери на саморобній техніці (сотні учасників будували баггі похапцем), які не мали шансів закінчити навіть кілька етапів, усе ж примудрялися знаходити собі спонсорів.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

Разом із ажіотажем фанатів-приватників у пісках Сахари закопувалися сотні мільйонів доларів великого автобізнесу — вписати своє ім'я в аннали переможців божевільного тритижневого «Пекла в пустелі» мріяли найвідоміші автомобільні бренди. У зеніті слави «Дакара» його вигравали Mercedes і Porsche, Range Rover і BMW, не кажучи вже про багаторічне титанічне протистояння Peugeot і Citroen з Nissan і Mitsubishi. Остання на перемогах «Париж — Дакар» побудувала своє комерційне реноме. Розвал СРСР дав новий імпульс «Дакару»: до марафону прорвалося безліч екіпажів і виробників як з пострадянських країн, так і з екссоціалістичних націй.

Фото: Toyota

Фото: Toyota

Особливо глибокодумна аналітика вірить у те, що саме зерна «картинки Dakar», що роками транслювалася на багатомільярдну телеаудиторію земної кулі, пізніше дали «сходи» у вигляді сучасного всесвітнього буму на позашляховики/кросовери/SUV.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

«Велике щорічне божевілля в Сахарі» тривало б вічно, якби не... підняв голову ісламський тероризм. Ще на початку 90-х караван «Дакара» регулярно зазнавав людських втрат від нападів ісламістів під час проходження гонки в африканських країнах. Але це були поодинокі інциденти, організатори боролися з ними постійною зміною маршруту і заграванням з бедуїнами — під виглядом благодійних програм задобрювалися місцеві племінні вожді.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

Проте напередодні ювілейного 30-го ралі 2008 року «Аль-Каїда» висунула «Дакару» ультиматум, пригрозивши знищити всю колону в Мавританії. Терористам було нескладно мобілізувати місцеві пустельні племена, які живуть в абсолютній бідності, на боротьбу з «товстосумами західного світу, що скаженіють від жиру».

Фото: Dakar

Фото: Dakar

Оргкомітет «Дакара» сприйняв загрозу настільки серйозно, що просто скасував гонку. В останній момент, коли вже всі учасники з'їхалися на старт до Лісабона. Більше в «рідну Сахару», яка своїми неземними пейзажами і зробила світову «картинку» Dakar, вирішили не повертатися. «Дакар» розпрощався з континентом, який дав народження цій події.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

На допомогу прийшла Латинська Америка. З 2009-го Аргентина, Чилі, Перу та Болівія навипередки боролися за право проводити розкручене європейське «стовпотворіння». Загалом по той бік Атлантики нове життя «Дакара» було благополучним та безтурботним. Але також і нецікавим.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

Хоча організатори й намагалися урізноманітнити трасу, включаючи до неї природні краєвиди Південної Америки, все ж таки то були чужорідні пейзажі для ралі, у чиєму імені назавжди й безнадійно залишилася Африка. Одноманітна пампа, кам'яниста савана і лише трошечки, ніби «солоденьке на десерт», — фрагменти рідних для ДНК гонки пісків.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

«Старовіри» марафону з року в рік плакалися, що, мовляв, «пуповина «Дакара» — це нескінченні дюни до самого обрію». До їхньої думки, можливо, й не дослухалися б, але... За своє «латиноамериканське» десятиліття ралі капітально розгубило свою колись астрономічну популярність.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

Південноамериканська публіка не сприймала «чужорідний» Dakar як близьке для себе явище, а рідна матінка-Європа його призабула. Найбільше автомобільне змагання планети стало видихатися, спонсорські бюджети танули, охоплення телетрансляціями скоротилося в рази. Потрібна була «нова кров»: нові регіони, нові гроші.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

І саме тут «власниця» незліченних мальовничих пустель, дуже схожих з африканськими, могутня Саудівська Аравія вирішила інвестувати величезний відсоток своїх нафтових доходів у розкрутку себе як «туристичного напрямку». Пазл зійшовся.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

Організатори «Дакару» підписали з принцом королівства дорогий контракт, за яким у найближчі п'ять років (з правом пролонгації до десяти) ралі-марафон пропишеться виключно на просторах Аравійського півострова. Майже 8000-кілометровий пробіг пройде по всьому периметру Саудівської Аравії. Уже 42-й за рахунком «Дакар» 2020 року стартував у Джидді і, побувавши в столиці Ер-Ріяді, фінішує 17 січня в Кіддії, «місті розваг».

Фото: Dakar

Фото: Dakar

Звичайно, зараз Dakar уже безнадійно далекий від своєї вселенської популярності 80-90-х років минулого століття, а його тривалість скоротилася від колишніх трьох із гаком тижнів до 12 днів. Масовість (а в дебютній аравійській гонці-2020 стартував 351 екіпаж),як і раніше, забезпечують французькі учасники. Хоча ралі вже давно територіально далеко-далеко від Парижа, але у П'ятій республіці все ще багато хто сприймає цю подію як національну інституцію.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

Пристрасть французьких гонщиків олдскульна. Як і на світанку епохи «Дакара», майже всі вони – аматори: статисти, які беруть участь за свої гроші. Якість протагоністів пелотона забезпечують міжнародні автоконцерни.

Фото: Toyota

Фото: Toyota

Боротьба за головний трофей неминуче пройде між двома заводськими командами — MINI і Toyota. Остання 2019-го здобула свою першу в історії перемогу на «Дакарі», і зараз японці прагнуть довести, що їх успіх не був випадковістю (про що все-таки пліткують злі язики). Для MINI ж «дакарська» участь — свого роду неминучість. Нехай навіть якщо з маркетингової точки зору «мажорський» імідж марки не дуже в'яжеться з першопрохідницьким «мужицьким» статусом Dakar, але...

Фото: BMW Group

Фото: BMW Group

Німецька сім'я Квандт, що володіє концерном BMW Group, — це історичні фанати «Дакара», він для них як релігія. Тому одна з марок їх консорціуму неодмінно має їхати тут. І хоча подейкували, що з появою позашляховика Rolls-Royce Cullinan мюнхенський гігант сенсаційно заведе в «Дакар» свій розкішний британський бренд, поки що у пісках «віддувається» інший «англієць від BMW».

Фото: BMW Group

Фото: BMW Group

Його новітні бойові машини не мають нічого спільного з серійними «Міні»: це величезні задньопривідні баггі — майже один мотор на голій рамі. Тільки зовні ці боліди чимось нагадують дизайн MINI завдяки бутафорії мінімалістських кузовних панелей.

Фото: Toyota

Фото: Toyota

У цьому сенсі «зброя» Toyota куди ближче до повсякденних моделей — пікап Hi-Lux, звичайно, теж гоночний монстр, зроблений виключно для ралі. Але все ж він зовні максимально схожий на однойменну серійну вантажівку.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

Свій трохи «негламурний» імідж команда Toyota поспішила відполірувати зоряним лідером: знаменитий іспанець Фернандо Алонсо, дворазовий чемпіон світу Формули-1 і переможець «24 годин Ле-Мана», спробує додати до свого списку ще й «глибу» перемоги у «Дакарі». Щодо суперзірок MINI, то вона відповідає своїм ватажком — Стефаном Петеранселем, абсолютним рекордсменом гонки, який намагається виграти вже 14-й свій Dakar.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

У категорії мастодонтів — надпотужних гоночних вантажівок очумілої зовнішності — постійний домінант Kamaz зіткнувся з несподіваною конкуренцією своїх «молодших братів» білорусів із заводської команди мінського МАЗу.

Фото: Dakar

Фото: Dakar

Так, «Дакар» переїхав на новий континент, зажив на нові фінанси, але розклад сил у спортивній сфері залишився таким, яким був колись. Головне зараз, аби Саудівська Аравія змогла забезпечити безпеку цього гігантського заходу. Останні невеселі події в країні змушують мимоволі похвилюватися і за «Дакар». Однак він тим більше потрібен саудитам, аби показати всьому світові свою відкритість сучасним трендам, свою прихильність до західних розваг і свою здатність гарантувати їх безтурботність. Як кажуть, і сплатити, і захистити.

Фото: Dakar

Фото: Dakar


Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Найменший «Гранд». BMW наздоганяє Mercedes у вузькій ніші Огляди

Найменший «Гранд». BMW наздоганяє Mercedes у вузькій ніші

GLEдіатор гламура. Нове обличчя культового Mercedes GLE Coupe Огляди

GLEдіатор гламура. Нове обличчя культового Mercedes GLE Coupe

Соні не працюють у Sony. Легенда побутової техніки презентувала електромобіль Огляди

Соні не працюють у Sony. Легенда побутової техніки презентувала електромобіль