Leon-трилер. Драматичне майбутнє SEAT

Огляди

Видавець і головний редактор колекційного автомобільного альманаху Premiumcar Іван Веснін про новинки авторинку

Фото: SEAT

Фото: SEAT

35 років тому колишня інституція іспанської промисловості, автомобільна марка SEAT, перейшла у власність німецького концерну Volkswagen. Зауважте, що тоді, в середині 80-х, це був зовсім не сьогоднішній VW, збагачений купою легендарних VIP‑брендів, які за останні 20 років перетворили своїм зоряним сяйвом сам бренд «Народного автомобіля» на неабияку престижну марку. Німці відчайдушно шукали, з ким би «зі слабких, але гордих» породичатися, аби «відмитися» від іміджу «фірми однієї моделі Golf», що ставав тупиковим.

Фото: SEAT

Фото: SEAT

Сьогодні будь-який аналітик відверто скаже, що «іспанка» була непотрібною Вольфсбургу навіть тоді, коли майбутній монстр VW хитався, стоячи на роздоріжжі. А вже в наступні десятиліття SEAT стабільно залишався тією самою «валізою без ручки». За всі ті мільярди, що вже давно не підлягають підрахунку, які «Фольксваген» закачав у свого іспанського «вихованця», можна було б нагодувати кожну голодуючу дитину Африки у тризірковому ресторані Guide Michelin.

Фото: SEAT

Фото: SEAT

Зараз, коли VW профінансував для SEAT цілу гаму класних сучасних кросоверів, справи в Барселоні начебто куди веселіше — 2019-го іспанський бренд збув рекордні 592 тис. машин. Однак «осад залишається»: прогрес і приріст продажів SEAT даються ціною величезних вливань материнської компанії. Що це означає? Іспанська філія, як і раніше, незважаючи на переможні реляції про зростаючі обсяги, пасе задніх у «Королівстві VW» за обожнюваним німцями показником прибутковості.

Фото: SEAT

Фото: SEAT

Подією №1 тижня в автомобільному світі стала презентація нової, четвертого покоління, найпопулярнішої моделі SEAT – стильного Leon. Це годувальник компанії: за 20 років існування «Леона» продано 2,1 млн одиниць. І чергове покоління справило сильний ефект. Описувати технічну сторону новинки не дуже доцільно – «під одягом» це практично клон нового VW Golf VIII. Проте в дизайні німецькі господарі не посоромилися випустити на волю латинську експресію.

Фото: SEAT

Фото: SEAT

New Leon дійсно один з найяскравіших автомобілів цього загалом непримітного сегменту компактних сімейних хетчбеків. Пару десятиліть тому VW рвався зробити з SEAT «іспанський аналог Alfa Romeo». Однак сьогодні такий орієнтир навряд чи збудив би Вольфсбург, адже знаменитий італійський бренд у комерційному сенсі майже при смерті. Але своїм навмисним епатажем і органічною середземноморською розкутістю новий Leon є саме побратимом красуні «Альфи».

Фото: SEAT

Фото: SEAT

Але це свято на «вулиці SEAT» — лише камуфляж тих глибинних вихорів ворожих, що віють над долею гордості Іспанії. Невисока рентабельність – лише прихований привід для образи босів VW на свого південного підшефного. Зрештою німецький логістичний талант давно вже оптимізував участь SEAT у життєдіяльності гігантського концерну.

Фото: SEAT

Фото: SEAT

Потужності іспанських заводів, що простоювали раніше, «утилізовано» для виробництва моделей інших марок групи, включаючи кілька Audi. Водночас складання деяких машин самого SEAT перекинуто до цеху VW Group поза межами Іспанії — туди, де були надлишки площ. Наприклад, найбільший позашляховик SEAT Tarraco опинився на історичному (відкритому ще Гітлером) головному конвеєрі Volkswagen у Вольфсбурзі. Тобто «щупальця» VW технічно цілком успішно «засмоктали» SEAT у свої надра. Але не все так просто.

Фото: SEAT

Фото: SEAT

Залишається невирішеною найсильніша складова німецького максималізму – ментальна: успіх (Der Erfolg )! Саме цей термін, що став диктатом Volkswagen у нинішньому столітті, аж ніяк не асоціюється у німецького менеджменту з SEAT. Іспанці можуть продати скільки завгодно авто, але у Вольфсбурзі над статусом SEAT все одно витає тінь невдачі. І це найбільше бісить максималістів-стратегів VW Group.

Фото: SEAT

Фото: SEAT

План «перезавантаження лузера» вже розроблено. Зрозуміло, ніхто закривати або продавати іспанський актив не збирається. Його просто піддадуть реінкарнації. Виділено величезні кошти для створення на базі потужностей і колективу SEAT його Premium-двійника – бренду CUPRA. Таким ім'ям ще у 90-і називалися особливо доведені, «заряджені» спортивні версії серійних моделей SEAT.

Фото: SEAT

Фото: SEAT

Серед маси європейських автомобільних ентузіастів варіанти CUPRA набули солідного авторитету. Блукала навіть приказка — от, мовляв, якби всі «Сеати» були такими вдалими, як CUPRA. Volkswagen дослухався до чуток — тепер CUPRA виділено в абсолютно окремий бренд і, як це обожнює «дядечко Фольксваген», отримає позиціонування Premium. Замість «іспанської Alfa Romeo» цього разу роблять «іспанську Audi».

Фото: SEAT

Фото: SEAT

Нещадно ллються мільярдні інвестиції — для СUPRA спішно створюють цілу гаму абсолютно оригінальних моделей. Для прискорення дебюту CUPRA 2018-го під його новонародженим логотипом випустили дещо видозмінені звичайні «Сеати» (кросовер Ateca і колишнє покоління Leon). Але вже в найближчі роки лейбл CUPRA засяє палітрою унікальних моделей.

Фото: SEAT

Фото: SEAT

Первістком уже нинішнього року стане красивий кросовер Formentor. Потім у CUPRA з'явиться ряд модних «екологічно люб'язних» електромобілів, з одного боку, а з іншого – бравих відв'язаних спорткарів. Зрозуміло, всіх їх побудують на основі успішних серійних машин VW, але в ексцентричному «іберійському» вбранні. Дорогий дизайн і богемне багате оздоблення салону забезпечать відповідність «святому Premium».

Фото: SEAT

Фото: SEAT

Виникає дилема: «Добре, німці ціною величезних вкладень зроблять собі «з нуля» ще один преміальний бренд. А що, власне, буде з SEAT? Куди його, нелюбого бідолаху?» На ветерана іспанських мук чекає інквізиція. Вольфсбург нічого офіційно не заявляє, вичікуючи кілька років – як піде «зачаття CUPRA». Але в кулуарних бесідах підколодні топ-менеджери VW не приховують: якщо продажі нового елітного, але недорогого бренду полетять на ура, то через кілька років прибуткові й доцільні моделі SEAT переведуть на «прізвище CUPRA», попутно зробивши дорожчим їхнє оздоблення та збільшивши цінники. А багатостраждальний SEAT, ймовірно, стане історією.

Фото: SEAT

Фото: SEAT

Мало хто з автомобілістів оплакуватиме цю втрату — все-таки, незважаючи на всі старання «німецьких вчителів», за багато років під логотипом SEAT було вироблено достатньо «чотириколісного сміття». Також не факт, що від такої складної дорогої пертурбації щодо «заміни бренду» концерн VW зрештою заробить більше, ніж якщо б залишив SEAT в його нинішньому вигляді — як сказали б римляни, as per se.

Фото: SEAT

Фото: SEAT

Однак Вольфсбург може собі дозволити таку «чуттєву примху»: оплатити переродження бренду-парії, що вже набив оскому, в марку, яку шефи VW Group будуть любити. Любов – це теж параметр світогляду корпоративного бізнесу. Тим більше, коли перфекціонізм швабської Die Liebe так несамовито прагне для себе в якості однієї з «улюблених дружин» непорочну, ту, яка не ганьбить німецьку репутацію, ідеальну AMOR.

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Автоновини: концепт-кар Ruf Rodeo – продовження серії Огляди

Автоновини: концепт-кар Ruf Rodeo – продовження серії

Рік новинок. Найочікуваніші авто 2020-го Огляди

Рік новинок. Найочікуваніші авто 2020-го

5 п'ятих елементів. Найзначущі автомобілі 2019-го Техно

5 п'ятих елементів. Найзначущі автомобілі 2019-го